Kretslopps trädgården

Trädgård, odling & höns

Utvärdering av tomater 2019

Publicerad 2020-02-08 22:56:39 i Tomater,

Vilka vinner, och vilka försvinner!?
 
År 2019 var ett ganska dåligt tomatår för mig. Dels för att de stora växthuset inte blev färdigt så jag kunde plantera ut plantorna i bäddarna i tid utan de fick stå och stampa i sina försmå krukor förlänge. Dels för att jag fick barn i maj och inte hade riktigt den tiden jag ville att få lägga i växthuset, och dels för att de inte blev tillräckligt varmt. De kändes som att de aldrig riktigt blev sommar, de flesta tomaterna han inte mogna innan säsongen var över så jag fick plocka de flesta gröna. Men här är i alla fall vad jag tyckte om sorterna.
 
Artisan golden bumble bee 
En gul körsbärstomat med orangeröda strimmor. Smaken levde inte riktigt upp till dens vackra utseende. Den var inte dålig, men smakade och andra sidan inte speciellt mycket alls. Skulle kunna tänka mig att ge den en chans till, men främst för dess utseende.
 
Back krim
Svartröd bifftomat med mycket tomatsmak. Kulturarv. Kommer odla den igen för en andra utvärdering.
 
Black russian 
Svart bifftomat. Kan tyvärr inte utverdera den så mycket då hönsen han före mig, men att dömma av hönsen så var den nog god med tanke på att dom inte lät mig smaka på en enda! 
 
Gardners delight
 
Sägs ju vara en av världens godaste tomater, och ja den var absolut god. Jag skulle nog inte dra de så långt som den godaste men god i alla fall och många tomater gav den också. Tycker nog att den är odlingsvärd.
 
Chocolate cherry
Jag hade egentligen inte planerat att odla denhär utan fick frön till den och bestämde mig för att testa. Och så glad jag är att jag gjorde de! Vilken tomat! De är en brun körsbärstomat,så himla god. Jag älskar den, den både luktar och smakar choklad. Såklart kommer jag odla den ingen!
 
Green envy
Gröna plommontomater i långa klasar. Förväntningarna på den var hög, och jag måste säga att den leverade! Den var lite syrlig, inte för söt utan bara så himla god. Helt klart en ny favorit!
 
Mei wei
Tomaterna såg lite ut som plommontomater, fast plattade på sidorna, nästan rektangulära och ko i långa klassar. Smaken var helt okej men inte jätte speciell men ändå värd att odla. Jag brukar ju föredra tomater med skarp tomatsmak, syrliga, och en och annan söt sort också.
 
Pink tiger
Avlåg spetsig plommontomat, rosa med oranga ränder på. Visst var den fin, men smakde inte jätte mycket den heller. Men kan ändå vara värd att odla för utseendet.
 
Sungold (F1)
Orange körsbärstomat, otroligt söt god. Favorit hos både sambon och min 3åriga dotter så den kommer jag absolut att odla igen, även fast den råkar vara en F1a.
 
Supersweet 100 (F1)
Jag kan ha förväxlat denhär med en annan körsbärstomat, sweet million när jag planterade ut i växthuset.. Oavsett vilken av dom de var så var den söt och god så jag får nog odla båda en gång till.
 
 
 
 
 
 
C

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Här dokumenterar jag mitt odlade för att kunna återblicka över året som gått och se vad som gått bra och vad som gått mindre bra. Jag försöker återanvända så mycket jag kan i min trädgård och tänker kretslopp och permakultur så gott jag kan. Förutom mina växthus och odlingar kommer jag skriva en del om hönsen, katterna, och hundarna. De kommer också komma ett och annat recept och tips på hur jag tar tillvara på både de jag odlar själv och de skogen har att erbjuda.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela