Kretslopps trädgården

Trädgård, odling & höns

Anlägga bäddar i odlingstunnel

Publicerad 2019-03-22 09:07:50 i Allmänt,

Västhuset är på plats, de har förankrats i marken och de är dags att börja anlägga bäddar!
 
 
 
 
Gräva eller lägga papp?
Jag hade gärna passat på att djupgräva mina bäddar en gång nu när jag anlägger, om jag haft möjlighet till de. Men marken min odlingstunnel står på är full med rötter ifrån både ek och hassel. Ena sidan av odlingstunnel står  längst en slänt också, och jag är orolig att de ska ge sig av om jag gräver för mycket där. Så jag kommer kort sagt att göra de lätt för mig själv och lägga papp. 
 
Mått på bäddar/gångar
Min tunnel är 3 meter bred och jag kommer göra 3 stycken 60 cm breda bäddar. Gångarna blir också 60 cm breda. Egentligen tycker jag att gångarna blir lite för smala för att de ska vara enkelt och smidigt att arbeta där.
 
 
Jag tänker bland annat på att de ska vara enkelt att köra in med skottkärra när tunneln ska fyllas med hästskit och jord. De blir en en del vändor med skottkärran och då är de skönt att ha plats. De är också mycket lättare att binda upp plantorna om de finns plats. 
 
 
Mina bäddar kommer sluta ca en meter innan dörren. Där vill ha ha en fri yta för att kunna ställa in ett litet så bord. Och kanske också ett litet bord för att ta en kaffe. Till hösten har jag en liten plan på att ställa in en bur här att ha vaktlar i, men de är ju ett helt annat projekt som ni kan läsa mer om längre fram. 
 
Plank eller sten?

Jag har funderat en del på om jag ska göra bäddarna av plank, eller av sten jag har i trädgården. De finns många fördelar med att göra av sten. Till exempel skulle den kunna hjälpa mig att jämna ut temperaturskillnader mellan dag och natt. Stenarna värms varma dagar och avger sedan värme till plantorna under natten.

Nackdelarna hade bland annat varit att jag inte har möjlighet att få en så djup bädd som jag skulle vilja, som jag nömden har jag ingen möjlighet att djupgräva marken eftersom de är full med rötter ifrån träd runt om.

Ett annat problem är att jag troligen kommer ha påhälsning av hönsen i växthuset. Och de är ju supersmysigt! Men.. Hönsen sprätter lätt ut all gjord över gången om jag inte har en ordentlig träram runt bädden.

Jag vill egentligen ha en sten runt bäddarna. Men, de kommer nog ändå bli av brädor. Dels pga de jag skrivit ovan. Men mest för att jag är gravid och helt enkelt inte klara av att bära dit all sten just nu.

För att kompensera, och ändå få fördelarna av båda typerna av bädd så tänker jag att jag ska ta en del sten och halvt gräva ner här och där i bäddarna runt plantorna. Då värms både jorden och plantorna.
Stenarna kommer jag inte lägga dit förens plantorna är planterade. 😊🌱

 (Här är en annan bädd jag gjort med sten längst en södervägg. Förra året odlade jag tomater här, men i år blir de nog paprika.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Här dokumenterar jag mitt odlade för att kunna återblicka över året som gått och se vad som gått bra och vad som gått mindre bra. Jag försöker återanvända så mycket jag kan i min trädgård och tänker kretslopp och permakultur så gott jag kan. Förutom mina växthus och odlingar kommer jag skriva en del om hönsen, katterna, och hundarna. De kommer också komma ett och annat recept och tips på hur jag tar tillvara på både de jag odlar själv och de skogen har att erbjuda.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela