Kretslopps trädgården

Trädgård, odling & höns

Utvärdering av tomater 2018

Publicerad 2019-01-02 17:08:00 i Tomater,

 
 År 2018 odlad jag 8 sorters tomater, här är vad jag tycker om dom!
 
Sweetbaby
Den här hade jag höga förväntningar på och hade föreställt mig määngder med små röda tomater, och visst blev de många tomater men inte alls som på ildi-plantorna som stod bredvid. Smaken däremot var de inget fel på, söt och god. 
 
 
Rosella 
Plantan gav tyvärr inte så många tomater men dom jag fick var väldigt goda. Mörka sötsyrliga tomater. Helt klart en favorit.
 
Marmand 
Första gången som jag odlade biff tomat! Jag hade fått höra innan att bifftomater inte skulle vara goda och knappt ätbara så jag blev glatt överraskad! 
 
 (Marmand) 
 
Tiny Tim 
En lite busktomat jag odlat i kruka ett par år, röda små tomater med helt okej smak. Denna kommer jag dock inte odla igen eftersom jag bara odlat tomater i växthus/friland nu.
 
Ildi
Jag tyckte inte att smaken var jätte special, ganska neutral, nästan lite smaklös. Ändå var plantan en lite glädje spridare då den hade enorma klasar med mängder av små gula tomater! Dock var skalet tunt så tomaterna lätt sprack om man inte plockade i tid.
 
 (Ildi) 
 
Gul pärontomat
På minner om ildi men inte lika högavkastande, spricker ganska lätt. Eftersom den var så lik ildi väljer jag hellre ildi än denna. 
 
Money maker 
En vanlig röd tomat, påminner om den som finns i affären, fast med lite mer tomatsmak givetvis eftersom den är hemodlad.
 
Tumberling Tom röd
Röd ampeltomat som jag misslyckades totalt med eftersom de stod i kruka och jag glömde vattna dom. 
 
Pincipe borghese
En vintertomat eller evighetstomat som de också kallas. Gav många röda spetsiga tomater som vi tog klasar av och hade kvar ändå in i december. Odlingsvärd enligt mig, i framtiden komme  jag nog prova ännu fler sorters vintertomter!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Här dokumenterar jag mitt odlade för att kunna återblicka över året som gått och se vad som gått bra och vad som gått mindre bra. Jag försöker återanvända så mycket jag kan i min trädgård och tänker kretslopp och permakultur så gott jag kan. Förutom mina växthus och odlingar kommer jag skriva en del om hönsen, katterna, och hundarna. De kommer också komma ett och annat recept och tips på hur jag tar tillvara på både de jag odlar själv och de skogen har att erbjuda.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela