Kretslopps trädgården

Trädgård, odling & höns

Att så i Januari 2019

Publicerad 2019-01-02 13:13:00 i Sådder,

Nu kunde jag inte hålla mig längre! De kliade alldeles för mycket i mina fingrar så igår letade jag upp lite krukor, pluggboxar, miniväxthus, monterade upp extrabelysningen och pillade ner några fröer.
 
 
 
 
Jag tänkte att jag ska testa att så några få fröer av varje sort nu i början av Januari och resten i slutet av Januari för att sedan jämföra vilket som blev bäst. 
Till min stora förskräckelse har inte fröerna jag beställt kommit än så nu går jag som på nålar för de borde verkligen vara här vilken dag som helst nu. Men så fort de landar i brevlådan kommer jag så även dessa sorter så dom får också vara med på listan.
 
Chili
Av sorterna Hungarian hot wax, Lombardo, Vampire, Padron och Trinidad purple Coffee. 
 
Kronärtskocka
 Av sorten Violet de provence 
 
Paprika
Av sorterna Ferenc tender, Sweet banana, Snacking purple och Yellow monster.  
 
Aubergine 
Lista da grandia 
Long purple
Earl long purple 3
 
Purjolök 
 
 (I år har jag rensat och städat källaren och bestämt mig att försöka hålla mina sådder där istället för att ockupera alla fönster i huset som jag gjort tidigare år. Våra källare är ganska sval så jag hoppas att de ska hjälpa mig lite så att inte plantorna drar iväg på höjden. Dock vill ju fröna ha de vårt och gosigt när de gror så just nu har jag flyttat extra belysningen till en fönsterbräda med ett element under,  men så fort de grott ska de flytta in en en hylla där jag monterat extrabelysning upphängd i krokar. )

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Här dokumenterar jag mitt odlade för att kunna återblicka över året som gått och se vad som gått bra och vad som gått mindre bra. Jag försöker återanvända så mycket jag kan i min trädgård och tänker kretslopp och permakultur så gott jag kan. Förutom mina växthus och odlingar kommer jag skriva en del om hönsen, katterna, och hundarna. De kommer också komma ett och annat recept och tips på hur jag tar tillvara på både de jag odlar själv och de skogen har att erbjuda.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela